IPImen ، Firewall ، NGFirewall-UTM، آیپی ایمن، فایروال ایرانی ، فایروال بومی، یوتی ام بومی، یوتی ام ایرانی، فایروال نسل بعدی ایرانی، فایروال نسل بعدی بومی

نفوذ هکر‌های ایرانی به موسسه آمار آلبانی (INSTAT)

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir iranian hackers hit albania instat 1
موسسه آمار آلبانی (INSTAT) اعلام کرد که هدف یک حمله سایبری پیچیده قرار‌گرفته است که برخی از سیستم‌های آن را تحت تاثیر قرار داده است.

یک حمله سایبری پیچیده روز چهارشنبه موسسه آمار آلبانی (INSTAT) را هدف قرار داد. این موسسه تایید کرد که این حمله بر برخی از سیستم‌های آن تاثیر گذاشته است.

موسسه آمار آلبانی (INSTAT) به‌سرعت پروتکل‌های اضطراری را برای پاسخ به این حادثه فعال کرد. این سازمان تحقیقاتی را در مورد این حمله سایبری آغاز کرد و مشخص کرد که تنها "برخی از سیستم‌های INSTAT تحت تاثیر قرار‌گرفته‌اند. " این حمله بر سیستم‌های به‌کار رفته در سرشماری ٢٠١٣ تاثیری نداشت.

مجموعه INSTAT در بیانیه‌ای، به مردم اطمینان داد که داده‌های سرشماری ٢٠٢٣ مشمول این حمله نبوده است. تیم فنی INSTAT بلافاصله پروتکل‌های اضطراری را برای محافظت از داده‌ها و جلوگیری از آسیب بیشتر فعال کرد.

آنها افزودند: "سازمان INSTAT به فعالیت آماری خود ادامه خواهد داد و از راه‌های ارتباطی جایگزین مانند آدرس ایمیل instat[.]albania[@]gmail[.]com و کانال‌های رسمی رسانه‌های اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک استفاده خواهد کرد"

سازمان INSTAT به مقامات محلی اطلاع داده و در حال تلاش برای از سرگیری عملیات عادی است.

آژانس سایبری آلبانی (AKCESK) به همراه پلیس ایالتی به INSTAT کمک می‌کند تا سیستم‌های آسیب دیده را بازیابی کند. آنها حمله را به یک عامل تهدید خاص نسبت می‌دهند.

رسانه رکوردمدیا گزارش داد که گروه هکری مرتبط با ایران با نام Homeland Justice یا عدالت میهن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. هکر‌ها اضافه کردند که بیش از ١٠٠ ترابایت اطلاعات GIS و سرشماری را از INSTAT به سرقت برده‌اند.

در پیامی که این گروه در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، آمده است: "ما اکنون به بیش از ١٠٠ ترابایت اطلاعات GIS و سرشماری شما دسترسی کامل داریم. داده‌ها نیز کپی شده و از سرور‌ها حذف شده‌اند. ما عدالت را به میهن خود باز خواهیم گرداند.
تمام آمار‌ها علیه شماست.
DestroyDurres MilitaryCamp (#DDMC) ".

takian.ir iranian hackers hit albania instat 2
‌در دسامبر ٢٠٢٣، مقامات ملی آلبانی سازمان صدور گواهینامه الکترونیکی و امنیت سایبری (AKCESK) فاش کردند که حملات سایبری به مجمع جمهوری آلبانی و شرکت مخابراتی One Albania انجام شده است.

اپراتور مخابراتی با انتشار پستی در فیس بوک این حمله سایبری را فاش نموده و همچنین اضافه کرد که این حمله سایبری خدمات آن را قطع و متوقف نکرده است.

گروه هکر ایرانی عدالت میهن نیز در کانال تلگرامی خود مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. این گروه همچنین مدعی شد که ایر آلبانی را هک کرده است.

در سپتامبر ٢٠٢٢، آلبانی ایران را مقصر حمله سایبری دیگری دانست که به سیستم‌های رایانه‌ای مورد استفاده پلیس ایالتی حمله کرد.

آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و کارکنان سفارت این کشور را به دلیل حمله سایبری گسترده‌ای که در اواسط ژوئیه ٢٠٢٢ به این کشور حمله کرد، اخراج نمود.

این حمله سایبری به سرور‌های آژانس ملی جامعه اطلاعاتی (AKSHI) که بسیاری از خدمات دولتی را مدیریت می‌کند، ضربه زد. اکثر خدمات برای مردم قطع شد و فقط چندین سرویس مهم مانند تشکیل پرونده مالیاتی آنلاین کار می‌کردند زیرا توسط سرور‌هایی ارائه می‌شوند که هدف حمله قرار نگرفته‌اند. آلبانی این حمله را به کشور‌های عضو ناتو و سایر متحدان گزارش کرد.

روابط بین آلبانی و ایران از زمانی که دولت تیرانا به هزاران مخالف ضد ایرانی پیشنهاد پناهندگی داد، بدتر شده است.

دولت ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای ایران را به دلیل حمله به آلبانی محکوم کرد. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه ادعا‌ها گفت: "ایالات متحده به‌شدت حمله سایبری ایران به متحد ما در ناتو، آلبانی را محکوم می‌کند. ما به درخواست نخست‌وزیر راما برای پاسخگویی ایران به این حادثه سایبری بی‌سابقه می‌پیوندیم. ایالات متحده اقدامات بیشتری را انجام خواهد داد تا ایران را در قبال اقداماتی که امنیت متحد ایالات متحده را تهدید می‌کند و سابقه‌ای نگران کننده برای فضای سایبری ایجاد می‌کند، پاسخگو کند. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که دولت ایران این حمله سایبری خطرناک و غیرمسئولانه را انجام داده و مسئول عملیات‌های هک و افشای بعدی است".

ناتو و بریتانیا نیز رسما دولت جمهوری اسلامی ایران را مسئول حملات سایبری علیه آلبانی دانستند.

وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه وزارت اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی (MOIS) و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی به دلیل حمله سایبری که در ماه جولای به آلبانی انجام شد، اعلام کرد.

برچسب ها: تیرانا, DDMC, DestroyDurres MilitaryCamp, INSTAT, AKCESK, One Albania, وزارت اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی, گروه هکر ایرانی, عدالت میهن, HomeLand Justice, آلبانی, Albania, MOIS, Cyber Warfare, Iran, Hacker, ناتو, NATO, cybersecurity, ایران, جاسوسی سایبری, امنیت سایبری, جنگ سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری, news

چاپ ایمیل