IPImen ، Firewall ، NGFirewall-UTM، آیپی ایمن، فایروال ایرانی ، فایروال بومی، یوتی ام بومی، یوتی ام ایرانی، فایروال نسل بعدی ایرانی، فایروال نسل بعدی بومی

حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی، بهانه تحریم شش مقام ایرانی توسط ایالات متحده

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir us sanctions 6 iranian officials for cyber attack
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) شش مقام مرتبط با سازمانی‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را به بهانه حمله به نهاد‌های زیرساختی حیاتی در ایالات متحده و سایر کشور‌ها تحریم کرد.

این مقامات و افراد شامل حمیدرضا لشگریان، مهدی لشگریان، حمید همایونفر، میلاد منصوری، محمدباقر شیرین کار و رضا محمدامین صابریان هستند که بخشی از فرماندهی الکترونیک سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC-CEC) هستند.

رضا لشگریان همچنین رئیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از فرماندهان سپاه قدس است. طبق ادعا‌ها مطرح‌شده، وی در عملیات‌های مختلف سایبری و اطلاعاتی سپاه دست داشته است.

وزارت خزانه داری در ادعا‌های خود گفت که این افراد را مسئول انجام "عملیات سایبری که در آن آنها تصاویری از کنترلر‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC) تولید شده توسط Unitronics که یک شرکت اسرائیلی است را هک کرده و تصاویری را بر روی صفحه نمایشگر‌های PLC ارسال می‌کنند" می‌داند.

در اواخر نوامبر ٢٠٢٣، آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت ایالات متحده (CISA) بیان کرد که اداره آب شهری Aliquippa در غرب پنسیلوانیا با بهره‌برداری از PLC‌های Unitronics مورد هدف تهدید‌کنندگان ملی-دولتی جمهوری اسلامی قرار‌گرفته است.

این حمله به یک شخصیت هکتیویست ایرانی به نام Cyber Av3ngers نسبت داده شد که پس از درگیری اسرائیل و حماس در خط مقدم قرار این حملات گرفت و حملات مخربی را علیه نهاد‌ها در اسرائیل و ایالات متحده ترتیب داد.

این گروه که گفته می‌شود از سال ٢٠٢٠ فعال بوده، همچنین در پشت چندین حمله سایبری دیگر، از‌جمله حمله به بیمارستان کودکان بوستون در سال ٢٠٢١ بوده، در موارد دیگر حمله به اروپا و اسرائیل، نقش داشته است.

وزارت خزانه‌داری در ادامه گفت: "دستگاه‌های کنترل صنعتی، مانند PLC‌ها، که در صنایع آب و سایر سیستم‌های زیرساختی حیاتی استفاده می‌شوند، اهداف حساسی هستند".

این وزارتخانه افزود: "اگرچه این عملیات خاص هیچ سرویس مهمی را مختل نکرده، اما دسترسی غیرمجاز به سیستم‌های زیرساختی حیاتی می‌تواند اقداماتی را انجام دهد که به مردم آسیب می‌رساند و پیامد‌های انسانی ویرانگری را به‌دنبال دارد".

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که طبق ادعای رسانه های آلبانی، یکی دیگر از «گروه‌های عملیات روانی» طرفدار جمهوری اسلامی معروف به عدالت میهن (Homeland Justice) گفته است که به موسسه آمار آلبانی (INSTAT) حمله نموده و مدعی شده است که چندین ترابایت داده‌ را به سرقت برده است.

گروه Homeland Justice که سابقه هدف قرار دادن آلبانی را از اواسط جولای ٢٠٢٢ داشته است، در حملات اخیر خود، یک بدافزار وایپر (Wiper) با اسم رمز No-Justice را ارائه کرده و به‌کار برده است.

برچسب ها: Aliquippa, فرماندهی الکترونیک سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی, IRGC-CEC, INSTAT, No-Justice, Unitronics, Cyber Av3ngers, وزارت اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی, گروه هکر ایرانی, کنترلر منطقی قابل برنامه‌ریزی, عدالت میهن, HomeLand Justice, OFAC, آلبانی, Albania, Cyber Warfare, Wiper, Iran, Programmable Logic Controller, PLC, Hacker, cybersecurity, ایران, israel, اسرائیل, جاسوسی سایبری, امنیت سایبری, جنگ سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری, news

چاپ ایمیل