IPImen ، Firewall ، NGFirewall-UTM، آیپی ایمن، فایروال ایرانی ، فایروال بومی، یوتی ام بومی، یوتی ام ایرانی، فایروال نسل بعدی ایرانی، فایروال نسل بعدی بومی

محکومیت کارمند سابق توییتر به سه سال و نیم زندان به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir ex twitter employee sentenced espionage 1
یک کارمند سابق توییتر به اتهام جاسوسی از افراد از طرف عربستان سعودی، به سه سال و نیم حبس و زندان محکوم شد.

در آگوست ٢٠٢٢، احمد ابوآمو (۴۵‌ساله) کارمند سابق توییتر، به دلیل جمع‌آوری اطلاعات خصوصی برخی از کاربران توییتر و ارسال آنها به عربستان سعودی مجرم شناخته شد.

اکنون ابوامو به جرم جاسوسی از افراد از طرف عربستان سعودی در زندان به سر می‌برد.

بیانیه منتشر شده توسط DOJ می‌گوید : "یک مرد ساکن کالیفرنیا، دیروز به دلیل نقشش در دسترسی، نظارت و انتقال اطلاعات محرمانه و حساس که می‌توانست برای شناسایی و یافتن کاربران توییتر مورد نظر خانواده سلطنتی عربستان استفاده شود، به ۴۲ ماه زندان فدرال محکوم شد. احمد ابوآمو، ۴۵‌ساله، که سابقا ساکن والنات کریک و در حال حاضر ساکن سیاتل است، در تحقیقات فدرال در ۹ آگوست به دلیل اقدام به‌عنوان یک عامل خارجی بدون اطلاع دادستان کل، توطئه، کلاهبرداری از طریق آنلاین، پولشویی بین‌المللی و جعل سوابق، پس از یک محاکمه دو هفته‌ای توسط هیئت منصفه، محکوم شد. "
takian.ir ex twitter employee sentenced espionage 2
در نوامبر ٢٠١٩، ابوامو، کارمندان سابق توییتر و علی الزاباره، شهروند سعودی، به‌ جاسوسی از هزاران حساب کاربری توییتر از طرف دولت عربستان سعودی متهم شدند. این دو کارمند سابق توییتر برای دولت عربستان سعودی فعالیت می‌کردند تا اطلاعات مخالفان را با استفاده از این شبکه اجتماعی افشا کنند.

نمایندگان دولت عربستان سعودی این دو نفر را در سال ٢٠١٤ به خدمت گرفتند، ماموریت آنها جمع‌آوری اطلاعات غیرعمومی و خصوصی حساب‌های توییتر مرتبط با منتقدان مشهور پادشاهی عربستان سعودی و خانواده سلطنتی بود.

ابوآمو و الزاباره دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مرتبط با برخی از پروفایل‌ها، از‌جمله آدرس‌های ایمیل، دستگاه‌های مورد استفاده، اطلاعات بیوگرافی ارائه‌شده توسط کاربر، تاریخ تولد، گزارش‌هایی که حاوی اطلاعات مرورگر کاربر بود، لاگی از تمام اقدامات یک کاربر خاص در هر زمان معین، و اطلاعات دیگری که می‌توان برای تعیین موقعیت مکانی کاربر استفاده کرد، مانند آدرس‌های IP و شماره تلفن، در پلتفرم توییتر داشتند.

بر اساس کیفرخواست، الزاباره در آگوست ٢٠١٣ به‌عنوان "Site Reliability Engineer" به توییتر پیوست، او بین ٢١ می‌تا ١٨ نوامبر ٢٠١۵ با مقامات سعودی کار می‌کرد. او متهم به‌جاسوسی از بیش از ٦٠٠٠ حساب توییتر، از‌جمله ده‌ها حساب کاربرانی که مجری قانون عربستان سعودی درخواست افشای اضطراری اطلاعات آنها را به توییتر ارسال کرده بود، شد.

ابوآمو متهم به اقدام به‌عنوان یک عامل خارجی در خاک ایالات متحده شد، همچنین سوابق جعلی را به فدرال رزرو ارائه داد تا در تحقیقات آنها دخالت کند.

این شخص همچنین اطلاعات خاصی را از شبکه اجتماعی حذف کرد و در برخی موارد حساب‌های توییتر را به درخواست مقامات سعودی مسدود کرد. البته او همچنین توانست هویت برخی از کاربران را به نمایندگی از دولت عربستان سعودی افشا کند.

مقامات سعودی تا ٣٠٠، ٠٠٠ دلار برای کار ابوامو به وی پرداخت کردند، در کیفرخواست توضیح داده شد که این امر با پنهان کردن پرداخت‌ها با فاکتور‌های جعلی امکان‌پذیر شده است. در این سند همچنین آمده است که این فرد یک ساعت مچی Hublot Unico Big Bang King Gold Ceramic دریافت کرده است. این ساعت در Craigslist به قیمت ٤٢٠٠٠ دلار فروخته می‌شود.

دستیار دادستان کل بخش امنیت ملی وزارت دادگستری، گفت : "آقای ابوآمو با دادن اطلاعات شخصی آنها به یک قدرت خارجی برای کسب سود، اعتمادی را که برای محافظت از حریم خصوصی افراد به او داده شده بود، نقض کرد. رفتار او با این واقعیت که این اطلاعات برای هدف قرار دادن نا‌راضیان سیاسی که علیه آن‌قدرت خارجی صحبت می‌کنند، شدید‌تر شد. ما متعهد هستیم که کسانی را که به‌طور غیرقانونی به‌عنوان عوامل خارجی ثبت‌نشده عمل می‌کنند و به نمایندگی از رژیم‌های خارجی کمپین‌های نفوذ پنهان را پیش می‌برند، نسبت به اعمال مخربشان پاسخگو کنیم. "

شواهد ارائه‌شده در دادگاه آگوست نشان داد که ابوآمو برای فعالیت خود از پادشاهی عربستان سعودی پول نقد دریافت کرده است. این فرد یک حساب بانکی به نام پدرش در لبنان افتتاح کرد و از آن برای دریافت ٢٠٠ هزار دلار در دو حواله استفاده نمود.

همچنین به ابوآمو دستور داده شده است که ٢٤٢٠٠٠ دلار را پس بدهد و در ٣١ مارس ٢٠٢٣ تسلیم قانون شود تا اجرای حکم زندان خود را آغاز کند.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که Peiter "Mudge" Zatko، رئیس سابق امنیت توییتر، نقص‌های امنیتی جدی در شرکت شکل عمومی اعلام کرد، و علاوه بر این ادعا کرد که دولت‌های چین و هند شرکت را مجبور کرده‌اند یکی از نمایندگان خود را به‌منظور دسترسی به داده‌های حساس کاربران استخدام کند و احتمالا این کار را انجام داده است.

برچسب ها: geo-locate, Ahmad Abouammo, Ali Alzabarah, احمد ابوآمو, خانواده سلطنتی عربستان, Royal Family, Mudge, Site Reliability, Spy, Kingdom of Saudi Arabia, KSA, توییتر, Twitter, دفاع سایبری, Cyber Security, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری, news

چاپ ایمیل