کلاه برداری از کاربران اینترنت توسط نرم افزارهای دریافت فطریه آنلاین

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

در پایان ماه رمضان، تبلیغات زیادی در مورد پرداخت زکات فطریه به نیازمندان، آزادی زندانیان، بیماران نیازمند و کودکان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌یابد.اخاذی از کاربران اینترنت و گوشی های همراه با تکیه بر اعتقادات مذهبی افراد، یکی از راه های درآمدزایی کلاه برداران است که این روزها در حال فراگیر شدن است و متأسفانه افراد سودجو در این ایام با سوءاستفاده از احساسات انسان دوستانه  هم‌وطنان عزیز به دنبال کلاه‌برداری از آنان می‌باشند.

Takian.ir Zakat Fetrie
این افراد با استفاده از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی علی الخصوص تلگرام و انجام تبلیغات گسترده در این بستر سعی دارند اعتماد کاربران فضای مجازی را جلب کرده و از حساب‌های آن‌ها برداشت غیرمجاز انجام دهند، لذا شهروندان و کاربران فریب تبلیغاتی جذاب برای دریافت کمک‌های مردمی و جمع‌آوری فطریه و کفاره روزه که با هدف جلب اعتماد کاربران طراحی شده است را نخورند.

گاهی اوقات افراد سودجو ادعا دارند که این تبلیغات از سوی مؤسسات و ارگان‌های مربوطه در فضای مجازی منتشرشده است درحالی‌که این مؤسسات هیچ‌گونه نقشی در این تبلیغات نداشته و اصلاً آن‌ها در این خصوص اقدامی نداشته‌اند. در برخی موارد نیز این تبلیغات از سوی افراد و چهره‌های مشهور و سرشناس منتشر می‌شود بدون آنکه آن‌ها خبری از این موضوع داشته باشند.

این افراد تنها به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران و درنهایت سرقت از حساب‌های بانکی آن‌ها می‌باشد. بنابراین باید مراقب این دست سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌ها و صفحات بود و به‌ هیچ‌ عنوان اطلاعات مهم خود را در اختیار این افراد قرار ندهیم.

طراحی سایت‌ها، کانال‌ها و اپلیکیشن‌های جعلی و منسوب به نهادهای دولتی و مسئول در این زمینه مهم‌ترین شگرد مجرمان است و کلاهبرداران با راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی جعلی و با سوءاستفاده از عناوین دورغین وابسته به مؤسسات خیریه، کمیته امداد و سازمان‌های مورد اعتماد و ارائه شماره حساب جعلی از شهروندان کلاهبرداری می‌‌کنند و ازآنجایی‌که اکثر هم‌وطنان از تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند لذا امکان طراحی اپلیکیشن‌ها و همچنین کانال‌ها و صفحات جعلی بیش از سایر شگردهای مجرمانه متصور می‌باشد.

همچنین برخی از کلاهبرداران با راه‌اندازی سایت با ظاهری شبیه سایت‌ موسسات خیریه، شهروندان را به صفحات جعلی درگاه‌های بانکی هدایت می‌کنند و با سرقت اطلاعات کارت آنها، از حسابشان برداشت غیر مجاز می‌نمایند و برای جلوگیری از گرفتار شدن در این دام، بهتر است کاربران هنگام پرداخت پول در درگاه بانکی به موارد ایمنی از جمله آدرس دقیق سایت و پروتکل https ، و آدرس های تایید شده مرتبط با شاپرک توجه کنند.

هم‌وطنانی که قصد دارند فطریه و کفاره روزه خود را از بستر فضای مجازی و یا از طریق مؤسسات خیریه فعال در این حوزه پرداخت نمایند، نسبت به اصالت آن‌ها اطمینان حاصل کرده و توجه داشته باشند که حتماً  از طریق شرکت‌ها و مؤسسات شناخته‌شده در کشور که توسط رسانه‌های جمعی (رادیو، تلویزیون و...)  اقدام به اعلام شماره‌حساب‌های رسمی خود می‌کنند، اقدام نمایند.

لذا رسانه های رسانه‌های جمعی (رادیو، تلویزیون و...) باید آگاه باشند و در خصوص مؤسسات و انجمن‌های خیریه که مجوز فعالیت دارند و همچنین نحوه جمع‌آوری فطریه و کمک‌های مردمی این مؤسسات از طریق مبادی قانونی اطلاع‌رسانی لازم صورت پذیرد.

برچسب ها: حساب‌های بانکی, سرقت, جمع‌آوری فطریه آنلاین, سرقت اطلاعات بانکی, نرم افزار فطریه, اخاذی, کلاهبرداری اینترنتی, شبکه‌های اجتماعی, کلاه برداری, تلگرام

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ