هشدار دفتر تحقیقات فدرال آمریکا نسبت به استفاده از نسخه های قدیمی ویندوز 7 و نرم افزار TeamViewer

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

تهدیدات احتمالی استفاده از سیستم های دارای نسخه منسوخ و به روز رسانی نشده ویندوز 7، پسوردهای ضعیف و نا امن و نرم افزار به اشتراک گذاری محیط رایانه ای TeamViewer در اوایل سال 2020 مشغول فعالیت بوده اند. به گزارش سایبرسکیوریتی مگزین، دفتر تحقیقات فدرال آمریکا بار دیگر به نهادهای فدرال و سازمان های خصوصی هشدار داد که شبکه داخلی خود را برای هر گونه فعالیت مشکوک و مخرب مورد بررسی و نظارت قرار دهند. این هشدار بر مبنای حمله سایبری اخیر به شبکه مجموعه تصفیه پساب اولدزمار صادر شد که در پی آن حمله، مهاجم ها به نرم افزار کنترل میزان مواد شیمیایی که جهت استفاده در آب خروجی آن مجموعه برای ورود به شهر استفاده میشدند، دسترسی پیدا کرده بودند.

نهادهای همچون سایبرسکیوریتی و آژانس امنیت زیرساخت آمریکا (CISA)، آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) و مراکز تحلیل و اشتراک گذاری اطلاعات چند ایالتی (MS-ISAC) اذعان کردند که مجرمان اینترنتی از سیستم های با نسخ قدیمی ویندوز 7، نرم افزار TeamViewer و رمزهای عبور حساب ضعیف اپراتورهای این کارخانه برای نفوذ به شبکه استفاده کرده اند.

تهدیدهای ابزار کنترل از راه دور:

دفتر تحقیقات فدرال اذعان داشته است که معمولا نرم افزارهای اشتراک گذاری محیط رایانه ای مانند TeamViewer را به عنوان هدف خود جهت انجام مهندسی اجتماعی و حملات فیشینگ به کاربران بی اطلاع بهره میبرند.

اف بی آی بیان داشته است که "ورای کاربردهای قانونی نرم افزارهای کنترل از راه دور، زمانی که ملاحظات امنیتی مناسب اتخاذ و دنبال نشوند، این قبیل نرم افزارها میتوانند به عنوان راهی برای انتقال و یا جابجایی فایلها به رایانه های افراد مورد تهاجم واقع شده، مانند تروجان های کنترل از راه دور (RATs) به کار گرفته شوند. هرچند که استفاده قانونی TeamViewer در قیاس با RATs، فعالیت های غیرطبیعی را برای کاربر نهایی و مدیران سیستم کمتر مشکوک میکند."

برای استفاده امن از نرم افزار TeamViewer، این نهاد توصیه های امنیتی ای ارائه کرده است که ذیل اشاره شده اند:

  1. از صدور اجازه دسترسی های بدون نظارت مانند Start TeamViewer with Windows و Grant easy access خودداری نمائید.
  2. تنظیمات شروع و راه اندازی نرم افزار TeamViewer را در حالت غیر اتوماتیک قرار دهید که به موجب آن، برنامه و سرویس های فعال در پیش زمینه وابسته به آن نیز در زمان بستن برنامه، غیرفعال باشند.
  3. رمزهای عبور تصادفی را در راستای تولید رمزهای عبور تلفیقی حرف-عدد ده کاراکتری تنظیم نمایید.
  4. هنگام تنظیم کنترل دسترسی برای مخاطب میزبان، از تنظیمات سفارشی برای دستیابی به سطح دسترسی مخاطب از راه دور استفاده کنید.
  5. از لیست Block and Allow استفاده کنید تا به کاربر امکان کنترل سایر کاربران سازمانی TeamViewer که ممکن است از آن سیستم استفاده کنند را فراهم کند. این لیست همچنین میتواند مسدود سازی کاربرانی که مشکوک به دسترسی غیرمجاز هستند را اجرا کند.

مشکلات سیستم عامل ویندوز 7:

takian.ir-outdated-windows-seven

کمپانی مایکروسافت از تاریخ 14 ژانویه 2020، ارائه بروزرسانی امنیتی و پشتیبانی فنی از سیستم عامل ویندوز 7 را متوقف کرد. اف بی آی هشدار داده است که مجموعه های استفاده کننده از این سیستم عامل به دلیل کافی نبودن وعدم دریافت بروزرسانی های امنیتی که باعث دشوار بودن دفاع سیستم عامل در برابر حملات مداوم مجرمان سایبری میشود، در معرض هک شدن قرار دارند. اف بی آی همچنین افزوده است که "مجرمان سایبری همچنان به یافتن راه رخنه به سیستم عامل های قدیمی ویندوز و استفاده از پروتکل های کنترل از راه دور رایانه (RDP) به عنوان اهرمی برای نفوذ، اهتمام میورزند."

پاکسازی سایبری:

در راستای ملاحظات پاکسازی و بهبود امنیت سایبری در مقابل ریسک های احتمالی، توصیه میشود که موارد ذیل مورد مد نظر کاربران و نهادها قرار گیرند:

  1. سیستم عامل خود را به آخرین نسخه بروزرسانی شده ارتقا (مانند ویندوز 10) ارتقا دهید.
  2. از شناسایی چند مرحله ای استفاده نمایید.
  3. برای محافظت از اعتبارنامه های RDP یا پروتکل های دسترسی از راه دور رایانه ای، از پسوردهای پیچیده و قوی استفاده کنید.
  4. از تنظیم صحیح، بروز بودن و ایمن بودن آنتی ویروس، آنتی اسپم و فایروال سیستم خود اطمینان حاصل نمایید.
  5. پیکربندی شبکه را کنترل کرده و سیستم های رایانه ای را که امکان بروزرسانی آنها فراهم نیست، از مابقی تجهیزات جدا کنید.
  6. گزارش های همه پروتکل های اتصال از راه دور را بررسی و ممیزی نمایید.
  7. به کاربران آموزش دهید تا اقدامات در راستای حملات مهندسی اجتماعی را شناسایی و گزارش کنند.

8 . دسترسی کاربران دارای فعالیت های غیرمعمول و غیرعادی را شناسایی و به حالت تعلیق درآورید.

مقامات همچنان به کاربران، مسئولین امنیت سایبری و نهادها توصیه مینمایند که اقدامات مشکوک مجرمانه را به مجموعه های مربوطه گزارش دهند.

برچسب ها: مهندسی اجتماعی, Password, Remote Desktop, RAT, TeamViewer, Windows 10, RDP, ویندوز 10, ویندوز 7, windows firewall, مایکروسافت, امنیت سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ