نقص های مهم سیسکو SD-WAN vManage و نرم افزار HyperFlex

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir cisco sd wan vmanage and hyperflex software vulnerability

سیسکو، بزرگترین تامین کننده تجهیزات شبکه، برای رفع آسیب پذیری های متعدد و مهم تأثیرگذار بر HyperFlex HX و SD-WAN vManage Software كه می تواند به مهاجم اجازه دهد حملات اعمال فرمان، اجرای كد دلخواه و دسترسی به اطلاعات حساس را انجام دهد، بروزرسانی های نرم افزاری ارائه داده است.

در یک سری راهنمایی ها و گزارشات توصیه ای منتشر شده در تاریخ 5 ماه می سال جاری میلادی، این شرکت اعلام کرده است که هیچ راهکار قطعی برای رفع مشکلات وجود ندارد.

آسیب پذیری های اعمال فرمان HyperFlex HX، همانگونه که در CVE-2021-1497 و CVE-2021-1498 (CVSS Score 9.8) ردیابی شده است، بر تمام دستگاه های سیسکو که از نرم افزار HyperFlex HX نسخه های 4.0 ، 4.5 و نسخه های 4.0 استفاده می کنند، تأثیر می گذارد. این اشکال می تواند به دلیل عدم اعتبارسنجی کافی ورودی ارائه شده توسط کاربر در اینترفیس مدیریتی مبتنی بر وب سیسکوی HyperFlex HX Data Platform باشد که این آسیب پذیری میتواند مهاجم ناشناس از راه دور را قادر سازد تا یک حمله اعمال دستور را علیه دستگاه آسیب پذیر به اجرا درآورد. این شرکت در هشدار خود گفت: "این آسیب پذیری با ارسال یک درخواست ساختگی به اینترفیس مدیریتی مبتنی بر وب توسط مهاجم تحت تاثیر قرار گیرد. یک سوءاستفاده موفق می تواند به مهاجم اجازه دهد به صورت root یا کاربر tomcat8، دستورات خودسرانه را اجرا نماید".

سیسکو همچنین پنج اشکال موثر بر SD-WAN vManage Software (CVE-2021-1275، CVE-2021-1468، CVE-2021-1505، CVE-2021-1506 و CVE-2021-1508) را مشخص کرد که مهاجم ناشناس از راه دور میتواند کد دلخواه خود را اجرا کند یا به اطلاعات حساس دسترسی پیدا کند، یا اینکه برای یک مهاجم محلی شناخته شده این اجازه را فراهم آورد که به امتیازات بسیار بیشتر یا دسترسی غیرمجاز به برنامه، دست پیدا کند.

نیکیتا آبراموف و میخائیل کلیوچنیکوف از شرکت پازیتیو تکنولوجیز در حالی با گزارش HyperFlex HX شناخته شده اند، که چهار مورد از اشکالات SD-WAN vManage را در هنگام آزمایش امنیت داخلی شناسایی کرده اند، از طرفی CVE-2021-1275 در هنگام حل و فصل یک مورد پشتیبانی کاربری در مرکز کمک فنی سیسکو (TAC)  مشخص گردیده است.

اگرچه هیچ شواهدی مبنی بر سوءاستفاده مخرب از آسیب پذیری ها در فضای کاربری وجود ندارد، اما توصیه می شود کاربران برای کاهش احتمال خطر ناشی از نقص ها، دستگاه های خود را به جدیدترین نسخه بروزرسانی نمایند.

 

VMware رفع اشکال پرخطر vRealize Business for Cloud را در دستور کار قرار داده است.

سیسکو تنها نیست. VMware در روز چهارشنبه بروزرسانی هایی را برای رفع نقص جدی در vRealize Business for Cloud 7.6 منتشر کرد که به مهاجمین غیرمجاز و ناشناس این امکان را می دهد کد مخرب را از راه دور اجرا بر روی سرورهای آسیب پذیر کنند.

نقص اجرای کد از راه دور (CVE-2021-21984، CVSS Score: 9.8) از یک endpoint غیرمجاز VAMI نشات می گیرد و در نتیجه سناریویی ایجاد می شود که به متعاقب آن مهاجم میتواند با دسترسی به شبکه، کد غیر مجاز را روی دستگاه اجرا کند. کاربران تحت تأثیر این آسیب پذیری می توانند با نصب فایل بروزرسانی امنیتی ISO، این مشکل را برطرف نمایند.

Vmware نیز گزارش ایگور دیمیترنکو از کمپانی پازیتیو تکنولوجیز مبنی بر وجود این آسیب پذیری را تایید نموده و آنرا مثبت دانسته است.

برچسب ها: شبکه, Netwrok, SD WAN vManage Software, HyperFlex HX Data Platform, TAC, VAMI, WAN, HyperFlex, Cisco, cybersecurity, VMware, CVE, سیسکو, CVSS, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ