نقاط ضعف شبکه 5G و هشدار جدی آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir usa agencies warn 5g weaknesses 1

اجرای ضعیف و ناکافی استانداردهای مخابراتی، تهدیدات زنجیره تأمین و ضعف در ساختار سیستم ها را می توان به عنوان خطرات عمده در زمینه امنیت سایبری شبکه های 5G برشمرد که به طور بالقوه این شبکه را به یک هدف سودآور برای مجرمان سایبری و دشمنان دولت ها و ملت ها تبدیل می کند تا از آن برای بهره برداری و سوءاستفاده از اطلاعات ارزشمند استفاده کنند.

به نقل از هکرنیوز، این تجزیه و تحلیل، با هدف شناسایی و ارزیابی خطرات و آسیب پذیری های موجود در 5G، در روز دوشنبه توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA)، با مشارکت دفتر مدیریت اطلاعات ملی (ODNI) و دپارتمان امنیت میهن (DHS) آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت (CISA) منتشر گردیده است.

در این گزارش آمده است: "با انتشار سیاست ها و استانداردهای جدید 5G، احتمال تهدیداتی که کاربر نهایی را تحت تأثیر قرار می دهد همچنان وجود دارد. به عنوان مثال، ممكن است حکومت ها سعی كنند تأثیر اندکی بر استانداردهایی وارد كنند كه به نفع فناوری های اختصاصی آنها باشد و انتخاب مشتریان را برای استفاده از سایر تجهیزات یا نرم افزار محدود كند".

 در این گزارش بخصوص به نفوذ بی مورد ملت های متخاصم در ایجاد استانداردهای فنی اشاره شده است که ممکن است زمینه را برای استفاده از فناوری ها و تجهیزات اختصاصی غیرقابل اعتماد که بروزرسانی، تعمیر و جایگزینی آنها دشوار است فراهم کند. در این گزارش موارد نگران کننده دیگری نیز وجود دارد. کنترل های امنیتی اختیاری که در پروتکل های ارتباط از راه دور نهفته است، که اگر توسط اپراتورهای شبکه اجرا نشود، میتوانند فضا را برای حملات مخرب آزاد بگذارند.

دومین زمینه نگرانی که توسط NSA، ODNI و CISA به شکل برجسته اشاره شده، زنجیره تأمین است. اجزای خریداری شده از تأمین کنندگان، فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث می توانند تقلبی بوده یا در معرض خطر قرار گیرند و با نقص امنیتی و بدافزاری که در مراحل اولیه توسعه وارد میشوند، عاملان تهدید را قادر می سازد تا در مراحل بعدی از آسیب پذیری ها سوءاستفاده کنند.

بر اساس این آنالیز، اجزای تقلبی به خطر افتاده می تواند عامل مخرب را قادر سازد که بر محرمانه بودن، یکپارچگی یا در دسترس بودن اطلاعاتی که از طریق دستگاه ها رد و بدل میشود، تأثیر بگذارد و به صورت جانبی به سایر قسمتهای حساس شبکه منتقل شود.

این فاکتور همچنین می تواند به شکل حمله زنجیره تامین نرم افزار باشد که در آن کد مخرب به شکلی هدفمند به ماژولی که به سمت کاربر هدف روانه میشود، با آلوده کردن مرکز کد منبع یا ربودن کانال توزیع، اضافه میگردد. که بدین طریق به کاربران آگاه و قربانی اجازه می دهد تا مولفه های خطرآفرین را در شبکه هایشان اجرا کنند.

در آخر، نقاط ضعف موجود در شاکله 5G می تواند به عنوان نقطه پرشی برای اجرای انواع حملات مورد استفاده قرار گیرد. در این میان نیاز به پشتیبانی از زیرساخت ارتباطی قدیمی 4G وجود دارد که همراه با مجموعه ای از کاستی ها را بصورت ذاتی در خود دارد که می تواند توسط عاملان حملات مخرب مورد سوءاستفاده قرار گیرد. مورد دیگر، مسئله مدیریت نادرست اسلایس ها است که می تواند به دشمنان اجازه دهد داده ها را از اسلایس های مختلف بدست آورند و حتی دسترسی مشترکان را نیز مختل نمایند.

در یک مطالعه که توسط ادپتیو موبایل در مارس 2021 منتشر شد، نشان داد که نقص های امنیتی در مدل اسلایس که می تواند برای دسترسی به داده ها و انجام حملات DoS بین برش های مختلف شبکه، در ساختار شبکه 5G اپراتور تلفن همراه ، دوباره استفاده شود.

در این گزارش مفصل آمده است: "سیستم های 5G برای رسیدن به پتانسیلشان، به مکمل فرکانس های طیف مختلف (پایین، متوسط ​​و بالا) نیاز دارند، زیرا هر نوع فرکانس مزایا و چالش های منحصر به فردی را ارائه می دهد. با افزایش تعداد دستگاه هایی که برای دستیابی به همان طیف رقابت می کنند، اشتراک گذاری این طیف فرکانس ها در حال رواج یافتن است. به اشتراک گذاری طیف ممکن است فرصت هایی را برای عاملان حملات مخرب فراهم کند تا در مسیرهای ارتباطی غیرقابل کنترل تداخل ایجاد کرده و مداخله کنند، که این امر بر شبکه های مهم ارتباطاتی تأثیر  بسزایی می گذارد".

در بررسی و شناسایی سیاست ها و استانداردها، زنجیره تأمین و شاکله سیستم های 5G به عنوان سه عامل اصلی تهدید بالقوه، هدف ارزیابی خطرات ناشی از انتقال به فناوری بی سیم جدید و همچنین اطمینان از استقرار زیرساخت های 5G ایمن و مطمئن است.

آژانس ها امنیتی اعلام کرده اند: "این تهدیدها و آسیب پذیری ها می تواند توسط عوامل تهدیدات مخرب برای تأثیر منفی بر سازمانها و کاربران استفاده شود. بدون تمرکز مداوم بر روی الگوها، جهتگیری ها و ساختارهای تهدید و مخاطرات شبکه 5G و شناسایی زود هنگام نقاط ضعف در ساختار سیستم، آسیب پذیری های جدید، تأثیر حوادث سایبری را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می دهند".

برچسب ها: زنجیره تامین, Supply chain, DHS, NSA, 5G network, 5G, DoS, cybersecurity, CISA , Vulnerability, امنیت سایبری, آسیب پذیری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ