جدیدترین حمله هکرها به کاربران لینکدین با بدافزار More_eggs

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir hackers targeting professionals with more eggs alware via linkedIn job offers 1

به گفته محققان ، عوامل مهاجم از فایل های زیپ شده برای فریب کاربران لینکدین (LinkedIn) برای اجرای More_eggs Backdoor استفاده می کنند.

رسانه اجتماعی متعلق به مایکروسافت برای افراد متخصص با نام لینکدین، دارای بیش از 740 میلیون کاربر از 200 کشور در سراسر جهان می باشد. همین امر، آن را تبدیل به هدفی سودآور برای مجرمان و اخاذان اینترنتی می کند. در جدیدترین مورد، فعالان لینکدین توسط یک کمپین فیشینگ مورد هدف قرار می گیرند که اقدام به اجرای More_eggs Backdoor می نماید.

واحد واکنش تهدیدات سایبری (TRU) در ای سنتایر که یک شرکت امنیت سایبری مستقر در واترلو شهر انتاریو کانادا میباشد، یک کلاهبرداری غیرقانونی در حال انجام با استفاده از مشاغل جعلی را کشف کرده است که سیستم های رایانه ای کاربران لینکدین را با More_eggs Backdoor بسیار خطرناک و مخرب، آلوده می کند.

 

چگونه More_eggs Backdoor پخش میشود؟

در ماه فوریه سال 2020، محققان چک پوینت چگونگی استفاده مهاجمان از More_eggs Backdoor برای هدف قرار دادن مسئولین مبارزه با پولشویی را گزارش دادند و اعلام کردند که آنها از خدمات پیام رسانی لینکدین برای ارائه فرصت های شغلی جعلی برای گسترش بدافزار مدنظرشان سوءاستفاده می کنند.

در آن بازه زمانی، مهاجمان به عنوان شرکت های نیازمند کارمند، به عنوان محلی برای ارسال پیوندهای وب سایت در معرض خطر و مخرب به افراد جویای کار ظاهر می شدند و بعداً از طریق ایمیل آنها، پیگیری می کردند. در هر دو مورد، هدف آلوده کردن دستگاه قربانیان با استفاده Backdoor با نام More_eggs برای سرقت اطلاعات بوده است.

با این حال، این بار طبق پست وبلاگ ای سنتایر، عوامل مهاجم از فایل های زیپ شده برای هدف قرار دادن قربانیان بر اساس توضیحات وظایف و جایگاه شغلی موجود در پروفایل لینکدین کاربر، استفاده می کنند.

ای سنتایر توضیح داد که اگر به عنوان مثال شغل کاربر عضو لینکدین به عنوان "مدیر ارشد حسابداری – پوزیشین بین المللی" ذکر شده باشد ، فایل زیپ مخرب با عنوان "مدیر ارشد حسابداری – پوزیشین بین المللی" نامگذاری می شود.

پس از باز شدن فایل زیپ، دستگاه قربانی با بکدور More_eggs که در حال حاضر دستگاه های ویندوز را هدف قرار می دهد، آلوده می شود.

پس از آلوده شدن، بدافزار کنترل کامل دستگاه هدف را در اختیار می گیرد که به طبع آن، به هکرها اجازه می دهد از راه دور از دستگاه برای اهداف مخرب خود از جمله ارسال، دریافت، حذف و اجرای فایل ها استفاده کنند.

takian.ir hackers targeting professionals with more eggs alware via linkedIn job offers 2

 

خطر آلودگی به باج افزار

علاوه بر این، هکرها می توانند بدافزارهای جدیدی را نیز روی سیستم بارگذاری کنند که می تواند باعث آلودگی دستگاه به باج افزار شود و در نتیجه فایل های قربانی را قفل کرده و برای رمزگشایی آن، درخواست باج نماید. محققان هشدار می دهند که بکدور More_eggs همچنین می تواند داده ها را از دید دستگاه پنهان کرده و حساب های رسانه های اجتماعی، ایمیل ها، تاریخچه مرورگر و حتی کیف پول های رمزنگاری شده شما را در معرض خطر سرقت قرار دهد.

راب مک لئود ، مدیر ارشد واحد واکنش تهدیدات سایبری شرکت ای سنتایر در گزارشی اعلام کرده است که: "آنچه که به طور ویژه در مورد فعالیت More_eggs نگران کننده است، این سه عنصر است که آن را به تهدیدی جدی برای مشاغل و افراد فعال در زمینه تجارت تبدیل می کند".

این سه عنصر شامل موارد زیر میباشند:

  1. این بدافزار از فرایندهای عادی ویندوز برای اجرا استفاده می کند؛ بنابراین معمولاً توسط برنامه های امنیتی آنتی ویروس و مسدود کننده های خودکار به عنوان عامل مشکوک یا خطرساز شناخته نمی شود، بنابراین کاملاً پنهانی عمل میکند.
  2. گنجاندن موقعیت شغلی هدف از طریق پروفایل لینکدین در این پیشنهاد کاری مخرب، احتمال آلوده شدن کاربر به بدافزار را افزایش می دهد.
  3. از زمان شیوع بیماری کرونا و آغاز پاندمی، نرخ بیکاری به طرز چشمگیری افزایش یافته است و طبیعتا زمان مناسبی برای سوءاستفاده از افراد جویای کاری است که از یافتن شغل ناامید هستند. بنابراین جذابیت بک شغل ایده آل کاربر، بخصوص در این مقطع حساس و پرتنش، جذابیتی دو چندان پیدا میکند.

 

چرا کاربران لینکدین؟

لینکدین تقریباً از هر حرفه شناخته شده ای شامل 740 میلیون کاربر از جمله افراد مهم و دارای جایگاه های شغلی حساس مانند دانشمندان، نظامیان، مجریان قانون، فعالین صنایع دفاعی، پرسنل خطوط هوایی، پرسنل سیستم بانکداری و امور مالی و افراد سیاسی و غیره را در خود جای داده است. برای مجرمان سایبری و هکرهای مورد حمایت دولت ها، دسترسی به سیستم رایانه ای مورد استفاده توسط هر یک از این متخصصان، مانند یک معدن طلا است که میتوانند از آن برای سریعتر رسیدن به پول نقد از طریق فروش دسترسی سیستم های آنها به سایر مجرمان یا استفاده از آن برای نظارت و بررسی یا سرقت اسرار یا اطلاعات و داده های حساس، بهره برداری و سوءاستفاده کنند.

 

کاربران لینکدین چه کاری باید انجام دهند؟

شرکت توسعه امن کیان (تاکیان) به عنوان اولین و مهمترین نکته توصیه میکند که از کلیک کردن روی لینک های ارسال شده توسط افراد در شبکه های اجتماعی، خصوصاً کاربران ناشناس و مجهول، خودداری کنید. اگر مجبور و ملزم شده اید که بر روی فایل زیپ شده یا اجرایی کلیک کنید، باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید. اما اگر از قبل فایلی را دریافت کرده اید، حتماً آن را با یک ضد بدافزار مطمئن اسکن نمایید.

مضاف بر این، همچنین می توانید لینک ها و فایل های مخرب را در ویروس توتال اسکن کنید. در هر صورت امنیت شما در دستان خودتان است. تاکیان اکیداً توصیه می کند درباره امنیت سایبری و تهدیداتی که در پس اتصال به فضای اینترنت ممکن است شما را تهدید کند، کسب اطلاعات کرده و حساسیت بخرج دهید.

برچسب ها: TRU, More egg backdoor, More egg, LinkedIn, cybersecurity, Microsoft, لینکدین, phishing, malware, ransomware , امنیت اطلاعات, مایکروسافت, backdoor, فیشینگ, باج افزار, بدافزار, امنیت سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ