باج افزار Lorenz، تهدید امنیتی جدید برای سازمان ها

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

 

یک تهدید امنیتی دیگر در اکوسیستم باج افزاری به قصد هدف قرار دادن مشاغل و شرکت ها ظاهر شده است. این بدافزار که به نام Lorenz شناخته میشود، یک باج افزار جدید است که از استراتژی باج گیری مضاعف برای درآمدزایی استفاده می کند.

 

درباره بدافزارLorenz

لیتست هکنیگ نیوز گزارش داده که بلیپینگ کامپیوتر اخیراً جزئیات باج افزار Lorenz (لورنز) را که به تازگی ظاهر و شناسایی شده را به اشتراک گذاشته است. حدود یک ماه از آغاز فعالیت این باج افزار میگذرد و از آن زمان شرکت های زیادی را هدف حملات باج افزاری خود قرار داده است.

به طور خلاصه، این باج افزار درست مانند بقیه، با در اختیار گرفتن شبکه های آنها، از کسب و کارها و شرکت ها باج می گیرد. پس از آلودگی، لورنز به صورت جانبی بر روی شبکه هدف گسترش یافته و پخش میشود تا درنهایت به اعتبارنامه مدیر دامنه ویندوز برسد.

همانطور که این باج افزار گسترش می یابد، داده های رمزگذاری نشده قربانی را مرتباً اضافه و نگهداری می کند و به سرورهای خود می فرستد. به همین سادگی لورنز به لیست باج افزارهای دیگری که باج گیری دو یا سه برابری انجام می دهند، اضافه میشود.

لورنز پس از تثبیت خود و سرقت داده ها، ضمن افزودن پسوند ".Lorenz.sz40" به نام فایل ها، داده ها را رمزگذاری می کند.

گرچه همه اینها برای یک باج افزار معمول و رایج به نظر میرسد اما لورنز نیز برخی از استراتژی های منحصر به فرد را در این زمینه میتواند به نمایش بگذارد.

در ابتدا لورنز یک بدافزار سفارشی سازی شده قابل اجرا برای قربانی هدف خود ارائه داده و در سیستم هدف اجرا میکند. همچنین، گروه بدافزاری برای هر قربانی یک سایت اختصاصی پرداخت بر پایه Tor ایجاد می کند.

علاوه بر این، بدافزار برخلاف سایر باج افزارها، فرایندها یا سرویس های ویندوز را قبل از رمزگذاری از بین نبرده و غیرفعال نمیکند.

در مورد باج نیز، این باند معمولاً تقاضای زیادی و بین 500 تا 700 هزار دلار مطالبه میکند. عدم پرداخت این باج، مهاجمان را به سمت آغاز فرایند انتشار اطلاعات سرقت شده در دارک وب هدایت می کند.

در ابتدا گروه لورنز، فروش داده ها به رقبا را در اولویت قرار میدهند. سپس تا پایان مهلت پرداخت باج، شروع به بایگانی داده های محافظت شده با رمز عبور می کنند. بعد از پایان مهلت، آنها به راحتی رمز عبور را نیز منتشر می کنند و به طبع آن داده ها را در دسترس عموم قرار می دهند.

باز هم، آنچه لورنز را منحصر به فرد می کند این است که آنها نه تنها اطلاعات سرقت شده را فاش می کنند. بلکه آنها دسترسی به شبکه داخلی قربانی را نیز نشت داده و افشا میکنند.

 

ظاهرا این بدافزار نوعی ThunderCrypt است

در حالی که لورنز رفتار تا حدودی متمایز از خود نشان می دهد، به نظر می رسد که این باج افزار اساساً نوع دیگری از باج افزار ThunderCrypt است.

در حال حاضر تاکنون با ادامه تجزیه و تحلیل این باج افزار، جزئیات زیاد و جدیدی در مورد لورنز در دسترس قرار نگرفته است. با این وجود در مدت زمان کوتاهی، سایت نشت و افشای اطلاعات متعلق به آنها نشان می دهد که باج افزار تا کنون حدود 12 قربانی مختلف را هدف قرار داده است. در این میان، آنها اطلاعات سرقت شده از 10 مورد را فاش و منتشر کرده اند!

برچسب ها: افشای اطلاعات, لورنز, Double extortion, ThunderCrypt, Lorenz, DarkWeb, دارک وب, Data Leak, cybersecurity, malware, فایروال سازمانی, ransomware , Enterprise Firewall, باج افزار, بدافزار, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ