افشای ارتباط گروه تحت حمایت دولت و باج افزار Hades با حملات اخیر مایکروسافت Exchange

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

 

کارشناسان امنیتی، باج افزار Hades و گروه تحت حمایت دولت با نام Hafnium را که در پشت پرده حملات اولیه به سرورهای Microsoft Exchange بوده است، با یکدیگر مرتبط دانسته اند.

پرسنل این باج افزار همچنین مسئول حملات به یکی از بزرگان صنعت حمل بار با نام فوروارد ایر و تعداد انگشت شمار دیگری از شرکت ها بوده اند. این مسئله مرتبط با گروه عملیاتی روسی بدنام فعال در زمینه جرایم سایبری با نام اویل کورپ (Indrik Spider) بوده است که به شکل گونه جدیدی از باج افزار WasterdLocker خود، که برای کمک به گروه های دور زننده تحریم هایی که موجب دلسردی و انصراف قربانیان از پرداخت هزینه ها می شود، طراحی شده است.

با این حال ، گزارش جدیدی از اویک سکیوریتی، ادعا می کند دامنه ای را برای command-and-control در حمله Hades در ماه دسامبر سال 2020، درست قبل از کشف حملات سرور Zero-day Exchange پیدا کرده است.

جیسون بویس، معاون اویک سکیوریتی، توضیح داد: "تیم ما پس از به خطر افتادن و رمزگذاری جهت بررسی وضعیت حادث شده، ورود کردند و در این مورد خاص، دامنه هافنیوم به عنوان عامل ایجاد خطر در طی حمله Hades شناسایی شد".

وی افزود: "علاوه بر این ، این دامنه با یک سرور Exchange مرتبط بود و در روزهای منتهی به حادثه رمزگذاری برای command-and-control استفاده می شده است".

وی همچنین ادعا کرد که در کل دو احتمال وجود دارد: یک عامل تهدید کننده بسیار حرفه ای، در پوشش Hades در در این کار دست دارد و یا اینکه چند گروه مستقل به دلیل ضعف امنیتی، به طور تصادفی از همان محیط استفاده می کنند.

یافته های دیگر Hades را به عنوان یک گروه باج افزار غیرمعمول معرفی و مشخص می کند. تعداد بسیار کمی از قربانیان شناسایی شده اند و بیشتر به نظر می رسد از بخشهای صنایع تولیدی باشند.

بویس همچنین به "پیچیدگی بسیار کمی" در سایت های نشت راه اندازی شده توسط این گروه اشاره کرد، شامل حساب توییتر خود، صفحه ای در هک‌فرومز و صفحات پیج‌بین و هیست‌بین که متعاقبا حذف شده اند.

وی افزود: "همانطور که متخصصین این دست حوادث می دانند، برای عاملین و گردانندگان باج افزار بسیار معمول است که سایت هایی را برای نشت داده های خود ایجاد کنند، اما آنچه در مورد Hades جالب بود این است که آنها از روش هایی برای نشت و سایت های خود استفاده کردند که معمولا در مدت زمان بسیار کوتاهی از دسترس خارج شده اند".

"ما می دانیم که عامل حملات مبلغی در حدود 5 تا 10 میلیون دلار به عنوان باج درخواست کرده و جالب اینکه در پاسخ‌دهی به افراد، بسیار کند عمل میکند. در بعضی موارد، ممکن است اصلاً پاسخی نداده باشند. در موردی نیز، یکی از کاربران توییتر حتی اعلام کرده است "TA هرگز پاسخ نمی دهد". اگر فقط چند سازمان مورد حمله قرار گرفته بودند، چرا باید پاسخگویی به درخواست های باج برای این همه مدت طولانی زمان ببرد؟ آیا انگیزه بالقوه دیگری در این حمله وجود داشته است؟ چرا از آن زمان تا کنون خبری از Hades نبوده است؟".

بویس همچنین خاطر نشان کرد که داده های فاش شده در سایت ها بسیار کمتر از اطلاعاتی است که در اصل گروه به سرقت برده است، که مربوط به مراحل دقیق و جزئیات تولید است.

این گزارش همچنین به بازماندگان فعالیتهایی در گروه باج افزاری TimosaraHackerTerm (THT) در برخی از محیط های کاربری قربانیان Hades، چند هفته قبل از سری حملات ثانویه اشاره داشت. این موارد شامل استفاده از Bitlocker یا BestCrypt برای رمزگذاری، اتصال به آدرس IP کشور رومانی و استفاده از VSS Admin برای پاکسازی نسخه های shadow copy در دستگاه اصلی است.

برچسب ها: command and control, Hafnium, Encryption, Bitlocker, Hades, Microsoft Exchange, Exchange, Microsoft, ransomware , Cyber Security, مایکروسافت, باج افزار, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ