اجازه حملات سایبری از راه دور بوسیله باگ های WAS و BPA کمپانی Cisco

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

آسیب پذیری های امنیتی با شدت بالایی که امکان افزایش اختیارات را که منجر به سرقت داده ها و دیگر موارد می شود، فراهم مینمایند!

مجموعه ای از آسیب پذیری های افزایش اختیار با شدت بالا که بر روی برنامه اتوماسیون فرآیند کسب و کار یا Business Process Automation (BPA) و Cisco’s Web Security Appliance (WSA) تأثیر می گذارد و می تواند به صورت تأیید شده به مهاجمان از راه دور‌ اجازه دسترسی به داده های حساس یا به تصرف درآوردن سیستم هدف حمله را بدهد، شناسایی شده اند.

دو باگ اول (CVE-2021-1574 و CVE-2021-1576) در اینترفیس مدیریت مبتنی بر وب BPA وجود دارد، که برای ساده سازی فرایندهای مختلف IT استفاده می شود. عملکردهای آن شامل بروزرسانی سیستم عامل، فعال سازی دستگاه، بررسی انطباق و تغییر سرور است.

به گزارش ترت پست، این نقص ها که هر دو از نظر سطح آسیب پذیری CVSS 8.8 از 10 را دارند، می توانند به یک مهاجم از راه دور معتبر اجازه دهند اختیارات خود را به سطح ادمین ارتقا دهد. سواستفاده موفقیت آمیز، شامل ارسال پیام های HTTP دست ساز و ساختهٔ مهاجم به یک سیستم آسیب دیده است.

بر اساس توصیه نامه امنیتی که روز پنجشنبه توسط سیسکو منتشر شده است: "این آسیب پذیری ها به دلیل اعمال تاییدات نامناسب برای ویژگی های خاص و دسترسی به فایل های لاگی‌ست که حاوی اطلاعات محرمانه هستند". این شرکت خاطرنشان کرد: بهره برداری می تواند باعث شود که یک مهاجم اقدامات غیر مجاز و تایید نشده را با سطح اختیارات یک ادمین و یا با بازیابی اطلاعات حساس از لاگ های مربوط و استفاده از آنها برای جعل هویت یک کاربر قانونی مجاز انجام دهد.

• برای CVE-2021-1574، مهاجمی با اعتبارنامه کاربر معتبر می تواند دستورات غیر مجاز را اجرا کند.
• برای CVE-2021-1576، مهاجم با اعتبارنامه معتبر می تواند به لاگ ورود سیستم زیرمجموعه یک سیستم آسیب دیده دسترسی پیدا کند و داده های حساس را بازیابی کند. سیسکو خاطرنشان کرد: این سیستم فقط در شرایطی آسیب پذیر است که کاربر قانونی یک session فعال در سیستم داشته باشد.

این آسیب پذیری ها بر BPA Cisco منتشر شده قبلتر از نسخه 3.1 تأثیر می گذارند.

در همین حال، باگ سوم بر روی دستگاه WSA سیسکو تأثیر می گذارد که با مسدود کردن خودکار سایت های پر خطر و آزمایش سایت های ناشناخته قبل از اینکه به کاربران اجازه کلیک بر روی آنها را بدهد، از افرادی که از شبکه سازمانی برای دسترسی به وب استفاده می کنند محافظت می کند.

این آسیب پذیری (CVE-2021-1359، با نمره CVSS 6.3 از 10) در مدیریت پیکربندی سیستم عامل Cisco AsyncOS وجود دارد که WSA از آن قدرت میگیرد. طبق توصیه نامه امنیتی سیسکو، این آسیب پذیری می تواند به مهاجم از راه دور شناخته شده اجازه دهد تزریق دستور را انجام داده و اختیارات روت را افزایش دهد.

این غول شبکه در ادامه توضیح داد: "این آسیب پذیری به دلیل تأیید ناکافی ورودی XML توسط کاربر برای اینترفیس وب است. یک مهاجم می تواند با بارگذاری فایل های پیکربندی XML دستکاری شده که حاوی کد اسکریپت در دستگاه آسیب پذیر است، از این آسیب پذیری سواستفاده کند. در این مورد، سواستفاده موفقیت آمیز می تواند به مهاجم اجازه دهد دستورات دلخواهی را روی سیستم عامل اصلی اجرا کند و اختیارات را برای root افزایش دهد".

شدت این باگ را بیش از حد مهم ارزیابی می کنند، زیرا هر مهاجم احتمالی برای سواستفاده از این باگ به یک حساب کاربری معتبر با اجازه بارگذاری فایل های پیکربندی احتیاج دارد؛ چیزی که می تواند از طریق حمله سواستفاده یا فیشینگ دیگری بدست بیاید.

این مسئله در نسخه های 11.8 و نسخه های قبلی، 12.0 و 12.5، نسخه های مجازی و سخت افزاری تجهیزات را تحت تأثیر قرار می دهد.

اینها تازه ترین پچ هایی است که سیسکو منتشر کرده است. ماه گذشته، چندین آسیب پذیری امنیتی با شدت بالا در سوئیچ های هوشمند سری Small Business 220، که جز تجهیزات شبکه سطح متوسط ​​برای سازمان های کوچک هستند، پچ کرده است. این نقص ها می توانند به حملات از راه دور طراحی شده برای سرقت اطلاعات، مستقر کردن بدافزار و ایجاد اختلال در فرایندهای عملیاتی، از طریق سرقت session ها، اجرای خودسرانه کد، cross-site scripting یا XSS و تزریق HTML کمک کنند.

برچسب ها: Small Business 220, XML, Cisco AsyncOS, Web Security Appliance, Business Process Automation, Cross-Site Scripting, Session, Cisco, HTTP, Patch, cybersecurity, bug, Vulnerability, سیسکو, امنیت سایبری, آسیب پذیری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ