Gab.com هک شد؛ نشت پروفایل ها، پست ها، پیام های خصوصی، رمزهای عبور و...

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

در آخر DDoSecrets اطلاعات حساس 70 گیگابایتی متعلق به کاربران ثبت شده Gab را منتشر کرد.

گروه هکرهای DDoSecrets حجم زیادی از اطلاعات متعلق به Gab.com را فاش کرده اند. Gab یک پلتفرم شبکه اجتماعی راست گرا است که مدعی ارائه فضای "آزادی بیان" و بدون هیچگونه سانسوری است.

شایان ذکر است که Gab به عنوان محل اجتماع افراط گرایان از جمله برتری طلبان سفید پوست، نئونازی ها، ملی گرایان سفید پوست، آلت-رایت ها و نظریه پردازان تئوری توطئه QAnon توصیف شده است.

چه اتفاقی افتاده است؟!

در تاریخ 26 فوریه سال 2020، Gab.com یک پست وبلاگی را منتشر کرد که در آن، این شرکت شایعات مربوط به مورد هک واقع شدن را خطاب قرار داده و تخلفات و نشت اطلاعات را رد کرده بود.

این شرکت پس از مدت کوتاهی به شکل مرموزی از یک هفته پیش آفلاین شد و بر این مدعا اصرار میورزید که فقط چند حساب به تاثیر از یک هزرنامه کیف پول بیت کوین، آسیب دیده اند.

مدیرعامل Gab، اندرو توربا ادعا کرد که خبرنگاران با آنها تماس گرفته و در مورد نشت داده ها شامل آرشیوی از پست ها، پیام های خصوصی، پروفایل ها و رمزهای عبور هش شده صحبت کرده اند.

توربا همچنین به موضع گیری خود ادامه داد و از این شرکت تماما دفاع کرد و افزود که هیچ تایید رسمی و دقیقی در مورد نشت رخ داده وجود ندارد و همچنین مدعی شد که در مجموع سایت آنها اطلاعات شخصی زیادی را درباره کاربران خود جمع آوری نمیکند!

آنها سپس با متهم کردن خبرنگاران ناشناس به همکاری با هکرها در راستای لکه دار کردن شهرت این شرکت، اقدام به مبرا کردن خود از خطا و اشتباه در رابطه با این نشت اطلاعات کردند. توربا اذعان کرد که این سایت از وجود آسیب پذیری در برابر جمله نفوذی SQL و نقصی که در هفته پَچ شده، آگاه است و فرایند برآورد امنیتی آن هنوز ادامه دارد.

DoSecrets اطلاعات را از فعالین هک گرفته است

گروهی که مسئولیت حمله را بر عهده گرفتند خود را DDoSecrets نامگذاری کرده اند. بنیانگذار این گروه، اِما بِست خود را به جای یک گروه هکر، گروه افشاگر مانند ویکی لیکس یا گروه های هکتیویست می نامد.

وایرد گزارش داد: "DDoSecrets می گوید كه یك شركت فعال در حوزه هک كه خود را به عنوان" JaXpArO و My Little Anonymous Revival Project" معرفی می كند، اطلاعات خود را پایگاه داده های Gab در راستای تلاش برای آشکار سازی و افشای کاربران عمدتا راست گرا منتشر کرده است".

نشت اطلاعات و داده ها

همانطور که هک رید گزارش کرده و در تصویر زیر مشاهده میشود، می توان تأیید کرد که DDoSecrets، 70 گیگابایت داده تحت عنوان "GabLeaks" را به بیرون نشت داده است. این نشت شامل 70 گیگابایت پست عمومی در Gab، پست های خصوصی، پروفایل کاربری، رمزهای عبور هش شده برای کاربران، پیام های خصوصی و رمزهای عبور متن سادۀ گروه ها در قالب SQL، همراه با بیش از 70 هزار پیام در بیش از 19 هزار چت با بیش از 15 هزار کاربر گروه هایی که در سایت DDoSecrets مشخص شده، منتشر است.
takian.ir gab hacked ddosecrets leak profiles posts dms passwords online 1

در توئیتر از اِما بِست پرسیده شده است که آیا داده های Gab شامل فیلم ها یا عکس های اعتراضات و یورش به کاخ سفید است یا خیر؟ در پاسخ، بِست اذعان داشت که "نه، اما یک تیم تحقیقاتی خبره میتواند از داده ها برای بازیابی محتوای رسانه ای که در Gab بارگذاری شده اتد، استفاده کند".

نشت های قبلی DDoSecrets

در ابتدا در ماه نوامبر سال 2019، DDoSecrets اقدام به انتشار حجم زیادی از اطلاعات کرد. اولین نشت و افشای اطلاعاتی آنها به اطلاعات نشت یافته بانک معروف Cayman National برمیگردد که اطلاعاتی 2 ترابایتی را در برمیگرفت.

در ژوئن سال 2020، همان گروه، عملیاتی را با نام BlueLeaks آغاز کردند و داده های 296 گیگابایتی بیش از 200 بخش پلیس و مراکز Fusion در ایالات متحده را منتشر کردند. این اطلاعات موجب رنجش و ناراحتی مقامات شد و پلیس آلمان را مجبور به ضبط سرورهای DDoSecrets که در سوئیکا آلمان میزبانی می شدند، کرد.

takian.ir gab hacked ddosecrets leak profiles posts dms passwords online 2

Gab، راست گراها و محدودیت های کاربران

از طرفی Gab یک شبکه اجتماعی مبتنی بر آزادی بیان راست گرا است و آنها مدعی هستند که از اولین اصلاحیه قانون اساسی ایالات متحده آمریکا حمایت میکنند و با اجازه دادن به همه اشکال سخنرانی سیاسی در بستر خود، به استثنای فعالیتهای غیرقانونی، تهدید به خشونت، محتوای مستهجن، استثمار کودکان و هرزنامه نگاری، زمینه را برای ابراز عقیده فراهم ساخته اند.

علاوه بر اینها، آنها مخالف هر نوع سانسور هستند و به همین دلیل در بیش از بیست و پنج ارائه دهنده خدمات از جمله فروشگاه نرم افزاری اپل، سیستم های پردازش پرداخت، ارائه دهندگان هاست و حتی ویزا کارت ها، در طی چند سال محدود و مسدود شده اند.

برچسب ها: گب, شبکه اجتماعی, نشت اطلاعاتهک, نشت اطلاعات, Hack, Social Network, Data Leak, Breach, DDoSecrets, Gab, DDoS, SQL

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ